Saturday, February 3, 2007

yesterday


دیشب فیلمی از شبکه4 پخش شد به نام دیروز که اسم یه زن افریقایی بود که به بیماری ایدز مبتلا شده بود این فیلم به سفارش دولت افریقای جنوبی ساخته شده بود ونکات اموزنده ای در عین سادگی در فیلم گنجانده شده بود.
یکی ازموارد فیلم عدم دسترسی به پزشک برای اهالی روستایی که زن موردبحث زندگی میکرد بود که علیرغم پیاده روی زیاد برای رسیدن به نزدیکترین بیمارستان بعد از زسومین بار موفق به ملاقات با پزشک می شه.
دومین مورد اینکه اهالی محل با وجودشیوع بالای ایدز هنوز در مورد نحوه انتقال بیماری چیزی نمی دونستن طوریکه در جایی زن عنوان می کنه که یه زن که به اهالی روستاش گفته بودایدز داره سنگسار شده بودو کشته شده بود.توی ده زنی بوده که زن رو مورد سرزنش قرار داده بود که چرا به اون مراجعه نکرده که جادوگر ده بودو مدعی بود که میتونه زن رو درمان کنه.
درجایی زن که به دنبال شوهرش به زوهانسبورگ رفته بود مورد ضرب وشتم قرار میگیره ولی کارگردان فقط سایه زن ومرد رو هنگام دارگیری نشون میده وجالبتر واکنش سرکارگر بوده که دیدن این صحنه براش خیلی عادی بود.
زن تصمیم می گیره که تا زمانی که دخترش(زیبایی) به مدرسه بره زنده بمونه درحالیکه خودش هرگز نتونسته بود به مدرسه بره.
در جایی از فیلم شوهر زن که درمانده از بیماریش شده بود به ده خودش برگشت وزن که نتونسته بود جایی برای شوهرش برای بستری شدن تو بیمارستان پیدا کنه تصمیم می گیره خودش بیمارستان خودش رو راه بندازه ویه الونک خارج از ده درست میکنه تا هم بتونه ازشوهرش مراقبت کنه و هم مردم رو که خواستار خارج شدن شوهرش از ده بودن رو ساکت کنه.
شخصیت دیروز یه شخصیت نمادین از افریقایی دیروزه که می خواد نسل جدیدرو به سمت دنیایی بهترراهنمایی کنه و اخر فیلم بعد از اینکه دختر زن به مدرسه وارد میشه زن به جادهای قدم می ذاره که انتهاش معلوم نیست ونشان از این داره که افریقای امروز باید گذشته ها رو به دور بندازه و شرایط بهتری برای نسل امروزش فراهم کنه.
این فیلم همونطور که گفتم به سفارش دولت افریقای جنوبی ساخته شده بود وحاوی نکاتی ساده واموزنده بودمثلا اینکه تو روستایی که زن حتی برای اولین باره که ازش خون می گیرن وبراش این موضوع تازگی داره دختر بچه قبل از خواب با وجود کم ابی وزحمت زیادی که اهالی برای تهیه اب می کشن مسواک میزنه .کاری که شاید تو کشورما که خودمون رو از اونا متمدن تر می دونیم به درستی انجام نمیشه.
به هر حال توصیه میکنم تکرار فیلم رو امشب ساعت 8/30 ازشبکه 4 ببینین

No comments: